Källa: Sjuttiofem (S)-år i Sysslebäck, Sysslebäcks socialdemokratiska förening, 1995
SJUTTIOFEM
|
År |
Antal medl. |
Antal möten |
Kassa |
Studie- |
1933 |
42 |
15 - 2 samkväm |
68:33 |
|
1934 |
50 |
13 - 2 samkväm |
6:48 |
Organisationskunskap |
1935 |
54 |
11 - 2 samkväm |
8:07 |
Praktisk träning |
1936 |
57 |
12 - 1 samkväm |
4:90 |
Räkn., amatörteater |
1937 |
? |
13 - 2 samkväm ? |
? |
|
1938 |
58 |
(Verksamhetsplan saknas) |
||
1939 |
44 |
4 - 2 samkväm ? |
? |
|
1940 |
34 |
3 |
13:68 |
|
1941 |
34 |
2 |
1:10 |
|
1942 |
32 |
3 |
4:40 |
Dessutom utflykter 1937 och 1940. Efter 1942 saknas uppgifter om klubben. (I en bevarad adresslista för 1958 finns SSU-klubbar med i Knappen, Höljes,(Kärrbackstrand, Långav och Likenäs men inte Sysslebäck.)
_______________
Nedgången i ungdomsklubbens antal möten tycks hänga samman med andra världskrigets beredskap. Samma tendens ser man inte hos arbetarkommunen. Där finns vanligen fem till åtta protokollförda möten per år. Åren 1924, 1930 och 1934 är verksamheten livligare. 1924 var valår, trettiotalsåren färgades av arbetslösheten.
Ungdomsklubbens verksamhetsberättelser är emellertid mer intressanta än som enbart statistikgivare. Här möter man nämligen allvarliga, stundom rent poetiska beskrivningar av det mörka arbetsmarknadsläget och det ännu mörkare världskriget - men också ungdomliga förhoppningar om en ljusare framtid:
*
1933 "Det är hårda tider av
skriver man: arbetslöshet och kamp och från
alla håll rustas till stormangrepp mot
socialdemokratin. --- Vare vår lösen framåt
och åter framåt"
*
1934: "...ett sorgeår, i ännu ett av Europas riken
har demokratin dukat under för den
anstormande reaktionen. - - - Må vi alla med
ungdomlig hänförelse och frejdigt mod gå till
fortsatt oförtruten kamp mot våld, reaktion
och diktatur, för frihet, framåtskridande och
demokrati."
1936: "...får vi dock inte glömma de irrationella
värdena, som vi till slut ändå inte
kunna undvara, emedan de äro livets A och
O."
*
1939: "Kamrater, det år som gått har förvisso satt
djupa spår efter sig i Historien. De bägge
diktaturer som vi trodde oförenliga, de har
tillsammans anfallit och erövrat Polen, där nu
förtryck och terror råder. Finland kämpar i öster
sin heroiska kamp mot de Ryska barbarerna,
och ute på de stora haven sänkas dagligen
fartyg varvid människor drunkna i tusental.
Kamrater, har då vi människor mera något
värde, inför de despota som regerar världen.
Kvinnor, barn och åldringar falla dagligen offer
för bombräderna, på några få sekunder sopas
värden bort som det tagit åratal att bygga upp.
Generationers kamp och arbete för de
uppväxande släktena ödeläggas och råhet och
förtryck firar sina orgier i de diktaturstyrda
staterna."
*
1940: "...ett sorgeår för oss internationellt tänkande
och kännande unga socialdemokrater. Finland
besegrat, Norge och Danmark ockuperade. - - -
Sedan kom turen till Frankrike, Kulturens och
Demokratins, Tankefrihetens och Toleransens
högborg i Europa."
*
1941: "Den stora världsbranden rasar ännu. - - - Vi
skakas i vårt innersta av all den meningslösa
tragik som dagligen utspelas. Säkert kommer
vårt land att få en oerhörd mission att fylla vid
och efter den fred som väl en gång måste
komma, och i den uppgiften har även vår
rörelse sin givna plats."
*
Elin Persson och Arvid Mogren tycks vara de som turats om att hålla i ungdomsklubbens penna under dessa innehållsrika år. De ger emellertid också utrymme åt en och annan intern kommentar. 1935 sägs ha varit "ett stabiliseringens och fostringsarbetets år för klubben", men 1939 heter det att "studieverksamheten har helt legat nere, liksom övrig upplysningsverksamhet, vilket helt får tillskrivas ordförandens slöhet och oförmåga att leda sådant arbete". Det bör kanske sägas att ordföranden själv varit författare till beskrivningen. 1940 har "möteslokalerna beslagtagits för militära ändamål", och inte heller efterföljande år har man "någon ordnad verksamhet". Men uppgifter saknar man verkligen inte: "Medlemsvården, studiearbetet, de sociala utskotten och deras vidsträckta verksamhetsområde från sparklubbar och sjukkasserörelse till bättre och mer hygieniska bostäder och husmoderssemester" väntar på bearbetning.
I arbetarkommunens protokollbok söker man däremot förgäves efter spår av det stora kriget. Det enda som nämns är beslut om bidrag till Finlandsinsamlingen (1939) och till Norges barn (1940).
Där hade heller inte stått någonting om börskraschen på Wall Street i slutet av 1929, som redan året därpå satt sina tydliga spår genom svensk arbetslöshet. Den storslagna Stockholmsutställningen 1930, där funkisstilen föddes, liksom SAP:s snabba tillväxt 1931 och Per Albins regering 1932 eller s-framgången i riksdagsvalet 1936 lämnar inga protokollspår. Detsamma gäller spanska inbördeskriget, som började 1936, och Hitlers inmarsch i Österrike 1938.
Man hade uppenbarligen nog med aktuella bekymmer hemmavid. Under trettiotalet var ofta nästan hälften av medlemmarna arbetslösa.
Åren 1944-1968 är förlorade år för historieskrivningen om Sysslebäcks arbetarkommun. I det närmaste all dokumentation är bortslarvad. Ur de få bevarade papperen kan vi endast få veta
*
från 1956: att ett nybildat nykterhetsförbund försöker
uppmärksamma arbetarkommunen på de faror som
det tilltagande superiet innebär. Förbundets
förhoppning om stöd från arbetarrörelsen på orten
går dock om intet. Arbetarkommunen bordlägger
framställningen.
*
1957: att ordföranden Erik Sundholm på Brattmon hållit
"stadgeenliga" sammanträden, vilka de kan ha varit.
Ett par år senare flyttar Sundholm till Torsby och
senare till Molkom, där han blir ledarfigur inom
Kristlig demokratisk samling (KDS) i länet.
*
1958: att försöket till gemensam vallista för Dalby slår slint,
därför att arbetarkommunen i Långav tycker sig ha
fått för få namn på valbar plats. Arbetarkommunen i
Likenäs anser samtidigt att Alfred Svanhult, som
sedan flera år ånyo varit bosatt i Sysslebäck, icke
längre skall placeras på en av södra kommundelens
platser.
*
1964: att man i Sysslebäck haft sju möten, varav fyra med
enbart styrelsen, men att medlemsantalet sjunker,
trots att man är inne i "en tid som fordrar förnyelse,
initiativkraft och framåtanda" och behov av att
pröva "möjligheter till lokalisering av företag och
turistverksamhet".
Det finns ingen "plats för pessimism", slår man fast i
den bevarade verksamhetsberättelsen med Halvar
Halvarsson, ursprungligen från Södra Finnskoga, som
första namn.
*
Människors minneshorisont ligger inte särdeles långt borta. De som var med och ännu kan tillfrågas om tiden för trettio, fyrtio år sedan tycks inte ens minnas ordförandena i arbetarkommunen, än mindre vad som där hände. De bortslarvade åren i Sysslebäcks arbetarkommuns historia tycks förbli förlorade.
Måhända anar man de förlorade årens debattinnehåll genom att se hur förekomsten av olika ärendetyper växlat från den tid då seklet var ungt (1920-1943) till det åldrande seklets (1968-1995). För jämförelsens skull får också ungdomsklubben vara med. Förändringen mellan tidigt och sent sekel bör rimligen ge en aning om de bortslarvade åren som ett mellanläge.
Låt oss granska lokal och allmän samhällspolitik, egenutbildning, välgörenhet, nöjen, samarbete med andra s-instanser samt nomineringar och valarbete. Det som ofta förekommer i verksamheten får +, det som förekommer då och då får 0, och det som sällan eller aldrig dyker upp får - .
De lokala samhällsfrågornas utveckling från minus till plus hänger samman med folkhemsbyggandet och det därav skapade behovet att samarbeta de små arbetarkommunerna emellan. Det lokala partipolitiska arbetet kom undan för undan att mer sammanfalla med det kommunalpolitiska, där socialdemokraterna i Nordvärmland fick en allt tyngre roll. Dalby kommun hade tre arbetarkommuner; en i Sysslebäck, en i Långav och en i Likenäs. De kom att knytas närmare varandra. När den första kommunsammanslagningen växte fram under 1950-talet och småningom ledde till kommunen Finnskoga-Dalby 1952 kom samråden i kommunens partikrets och fullmäktigegruppen att öka markant i betydelse. Här var i åtskilliga år blivande riksdagsmannen Gunnar Eskilsson i Likenäs ordförande. Ett par decennier senare var storkommunbildning på tapeten. Resultatet blev kommunen Torsby 1974, då också de små arbetarkommunerna förvandlades till föreningar under en gemensam Torsby-Nordvärmlands arbetarkommun.
Det man kan ana är en alltmer centraliserad partiverksamhet av socialdemokratin under efterkrigstidens första decennier. Sannolikt upplevdes detta nödvändigt under uppbyggnaden av välfärd över hela vårt land. Det skulle också förklara hur de lokala arbetarkommunerna blev av mindre intresse bortsett från uppgiften att sända företrädare till regionala instanser.
Då man nu inför sekelskiftet säger sig behöva vända upp och ner på partiet, har man den dubbla svårigheten att dels få lokala föreningar att inse och våga bära sitt nya ansvar, dels lära de överliggande partinivåerna - arbetarkommuner och distrikt - att verkligen lyssna på rörelsen.
Arbetarkommunen i Ovansjön/Sysslebäck levde närmast totalisolerad från partiet på högre nivåer, då seklet var ungt. Därefter kom den lokala arbetarkommunen/föreningen att likt ett timglas släppa enstaka korn till de överliggande instanserna genom utsedda ombud. Nu inför seklets slut är alltså ambitionen att byta ut timglaset mot ett kärl med avsevärt vidare kommunikation mellan lokalt och regionalt.
Med folkhemsuppbyggnaden följde också en successiv uppluckring av gränserna mellan de tre ideologierna från artonhundratalets senare del. Avstånden mellan socialister, liberaler och konservativa krympte, genom att demokrati samt människors frihet och lika värde mer eller mindre motvilligt godtogs av dem alla. För socialdemokratin blev inte samhällets ägande av produktionsmedlen väsentligt. Blandekonomin växte fram som riktlinje. De konservativa har dragit sig vänsterut och kallar sig i dag gärna ny-liberaler. Liberalerna fick det allt trängre i mitten. Socialdemokratins majoritetsställning i Dalby och senare i Finnskoga-Dalby sågs som självklar. Sedan "Arbetarepartiets" knappt 40 % 1922 vuxit till 50 % 1938 har socialdemokraternas procenttal av rösterna i Dalby pendlat mellan 50 och 56, Sysslebäckstrakten har hela tiden haft mellan 6 och 12 % större andel än församlingen i dess helhet. Botten var 1946 med 52 % och toppen 1962 med 66 %.
Bygdens strävan att bygga upp den sociala välfärden och att överleva med välfärden bibehållen blev det kommunalekonomiska huvudintresset. Här spelade en liten lokal partiorganisation - oavsett om den hette arbetarkommun eller förening - en obetydlig roll. Kanske upplevdes därför Sysslebäcksorganisationen så oväsentlig att man inte minns vilka som var ordförande och inte heller frågade efter att dess dokumentation försvann.
Att tid och intresse för välgörenhet till stor del dör bort inför det kommunalpolitiska engagemanget är förståeligt - men måhända beklagligt. I vardagen är "de irrationella värdena A och O" hade ungdomsklubben skrivit redan 1936. Bristen på irrationella och överraskande inslag i Sysslebäcks socialdemokratiska verksamhet kan ha påverkat medlemsengagemanget och rekryteringen. Så långt bevarade listor visar, stod medlemsantalet stilla under de bortslarvade åren. Utom kring 1960, då en svårförklarad topp uppstod.
Åren efter den första kommunsammanslagningen 1952 sker ett uppsving, trots att befolkningen tunnas ut. Tänkbart är, att ett ökat engagemang för att bevaka den egna bygdens intressen i en stegrad konkurrens med finnskogasocknarna kan ligga bakom. Nästa kommunsammanslagning 1974 visar en likartad tendens. Sedan man hamnat i utkanten av storkommunen Torsby stiger medlemsantalet än en gång, trots att försam-lingens befolkningstal drastiskt sjunker. Skogsbruksrationaliseringen har satts in (vilket framgår av kurvorna på sid.10).
De med hänsyn till dokumentationen förlorade åren måste för Sysslebäcks arbetarkommun sålunda ha inneburit en tid då partiets gräsrotsnivå, som det sedermera kom att kallas, levde ett relativt tynande och isolerat liv, medan dess utsedda ombud i olika överliggande församlingar var desto mer aktiva.
I partiets efterkrigsprogram sattes den fulla sysselsättningen främst, åstadkommen bland annat genom ökad utrikeshandel. Saltsjöbadsandan växte fram. Att bostadsbristen skulle botas var också högprioriterat liksom kravet på ökad utbildning för alla, inte minst som ett vapen mot klasskillnaderna. Dessa decennier har kallats skördetiden, då fattig-Sverige steg för steg byttes ut mot välfärd.
Det sociala skyddsnätet spändes upp, skolreformerna kom på löpande band. Länets andra försöksskola med nioårig skolgång startade i Finnskoga-Dalby, där högstadiet på Kvistberget invigdes 1962.
Samtidigt härjade det kalla kriget ute i världen.
Året var 1971. Enligt tidningsreferat hade AMS-chefen Bertil Olsson vid besök i Munkfors i december 1970 antytt att Nordvärmland, helt utan industritradition, inte var lönt att satsa på. Sysselsättningens framtida utveckling där tycktes närmast obefintlig. Detta fick partikretsarna i Finnskoga-Dalby och Övre Fryksdalen samt arbetarkommunerna i Norra Ny att agera. I ett brev fick Bertil Olsson lägga tillrätta sitt yttrande, och i en motion till SAP-distriktets kongress krävde man stöd.
"Vi har fått läsa om hur värdelöst området är, hur omöjligt det är att satsa på åtgärder som skulle ge människorna, som bor där, arbete och en trygg framtid", skrev man och avslutade med "även om vi vet att det är skillnad på att ge löften om full sysselsättning i en storstadsregion mot vad det är i glesbygden - - - måste från regeringens sida ske en helhjärtad satsning för att hjälpa oss att överleva."
Man fick dessutom ambitionen att locka statsminister Olof Palme till ett besök. I början av juni blev det verkligen av. Palme skrev senare som ett tack att regeringen var "beredd att så långt nuvarande befogenheter sträcker sig stödja alla realistiska förslag, som kan mildra problemen i norra Värmland".
Det som i första hand kom i tidningarna var emellertid något annat. När styrelsen för Finnskoga-Dalby partikrets stod och väntade på Palmes ankomst uppe på Långberget, kom man på att Palme borde få en gåva som minne av sitt besök. I all hast bestämde man sig för att skramla till en ny Harpsundseka från den lilla plastbåtsfabriken i Sysslebäck. När ekan i sen sommartid fraktades till Harpsund, var tidningarna framme. Det blev en hel del publicitet.
Intressant är dock att notera dels att ekan blev vida mer omskriven än den nordvärmländska arbetslösheten, dels att hela aktionen med AMS-brev, motion, Palmebesök och eka sköttes över de små arbetarkommunernas huvuden.
Båda företeelserna var typiska för sin tid. Liksom förväntningarna på att arbetstillfällen skulle komma som en gåva utifrån. Tage Erlanders välkända råd att lyssna på rörelsen var nog i sanningens namn ganska svårt att följa i vår bygd under sextiotalet och åren närmast därefter. Det fanns nämligen föga rörelse att lyssna till.
I mars 1925 beklagar sig Ovansjö arbetarkommun över att mötenas innehåll är alltför magra. När vi nu med ett nödvändigt skutt flyttar fram till sjuttio-, åttio- och nittiotalen saknas ingalunda innehåll i protokollen från Sysslebäcks arbetarkommun och dess efterföljare Sysslebäcks s-förening. Men kommunsammanslagningarna medförde - som redan berättats - ett allt starkare behov av samarbete och samråd med andra bygders s-folk. Därför kommer bilagor och kringpapper till protokollen att dominera i arkivhandlingarna. Dessutom har man blivit modern, lämnat de gamla böckerna därhän och redovisar det som sker i lösbladsform. Det är dock förunderligt lätt att lösa papper kommer på drift. Därför saknas tyvärr ett och annat.
Under senare delen av åttiotalet andas årsberättelserna förtvivlan över medlemmarnas bristande intresse för verksamheten. Från 1989 rapporterades rentav att tre samman-träden fått ställas in därför att inga medlemmar kom. Därefter har man prövat olika kallelsemodeller. Föreningsspalten i Värmlands Folkblad övergavs till förmån för småannonser i det lokala annonsbladet utan nämnvärd förbättring. Senast har man prövat att sända ut månatliga medlemsbrev.
*
Antalet protokollförda möten
och sammanträden är denna
tid bara sex till sju per år.
Lika mager är verksamheten
under sjuttiotalets början,
medan mötesfrekvensen är
större under den borgerliga
regeringsperioden 1976-1982.
Under nittiotalet har man
prövat månatliga träffar.
*
Studiearbetet är inte alltför imponerande under den nu aktuella perioden 1968-1994. Cirkeln "Solidaritet för trygghet" drivs under tidigt sjuttiotal och följs av cirklar om "Hälsovård" och "Förökad välfärd". Sedan går det sju år utan studier, tycks det.
Under åttiotalets början samlas dock några kring "Norden" och "Partiskolan". Redan 1985 studerar man "Inför 90-talet". De senaste åren har emellertid månadsmötena utvecklats till stundom livliga diskussionsaftnar som skulle kunna inrymmas under rubriker som "Folk i rörelse", "Samhällsutvecklingen" eller "Överleva i glesbygd".Måhända har man under de här decennierna haft nog av att studera, diskutera och fundera över den egna bygdens angelägenheter. En del därav har förvisso varit både stora och framtidsinriktade för en avlägsen utmark som Sysslebäck, åtta mil från kommunens centralort sedan 1973.
Kommunsammanslagningen i början av sjuttiotalet gav naturligtvis åtskilligt att diskutera, men detsamma gällde ju i många trakter vid den tiden. Valårens speciella arbete, pensionärernas missnöje med devalveringseffekter och samlingen kring Olof Palmes död hörde också till mötesinnehåll lite varstans.
Mer lokalt inriktat mot Ovansjöbygden var däremot engagemang för en liten simhall och en campingplats vid älven för att utveckla turismen, som genom åren mer och mer träder fram som en icke föraktlig sysselsättning. Dessa önskemål dyker upp redan 1971, kompletteras året därpå med krav på en idrottsplats och återkommer därefter tills de allesammans är på väg att förverkligas.
Sämre har det gått med den gamla längtan efter möteslokaler - helst ett Folkets hus - som dryftas från 1973 och några år framöver. Med en ungdomsgård lyckas man bättre. Kraven härpå dyker upp 1978 och blir allt intensivare, tills Hole nedlagda skola står ombyggd och klar.
Drömmen om ett mer tätortsliknande Sysslebäck har genom åren från 1976 getts skiftande inslag. Bristen på tomtmark och bostäder är en stor och angelägen fråga från 1976 och delvis fortfarande, trots att åtskilligt uträttats och nybebyggelse kommit till stånd. Samhällets vägar vill man ha upprustade och kämpar från 1980 för trottoarer och övergångsställen, tills man börjar se resultat.
Glesbygdsproblematiken med allt färre arbetstillfällen, avfolkning och därmed försämrad service, vilken i sin tur motverkar räddningsplankan turismen, är särdeles aktualiserad sedan 1978. Förhoppningarna knyts sedermera till Branäsprojektets alpina skidbackar, skisserade redan på sextiotalet. När projektet väl kommer till stånd 1987, ses det som en bygdens räddning. S-föreningen hade 1974 suckat över att kommunen hade schabblat bort ett erbjudande från Wermlandsbanken att ta över Långbergets sporthotell. Detta lämnades dock till glömskan när väl Branäsanläggningen började växa fram.
Den längsta och ihärdigaste kampen vid sidan av Branäsdrömmen gällde Klarälvens forsar norr om Ovansjöbygden. Redan 1973 diskuterar man negativa följder inte minst för fritidsfisket och turismen av ett fortsatt kraftverksbyggande i älven. Debatten återkommer år efter år, och överliggande s-organ dras in i kampen för att rädda de sista forsarna med Strängsforsen som den mest kända. Ett riksdagsbeslut leder äntligen till seger.
Det är till stor del den för bygdens framtid starkt engagerade föreningsordföranden Olle Bengtsson - ordförande 1977-1991 - som driver på föreningens samhällsbevakning.
Men han, liksom åtskilliga av hans föregångare, beklagar sig stundom över Sysslebäcksbornas och medlemmarnas passivitet. Alltför få ställer upp på möten, sammankomster och studiecirklar.
Det fanns så mycket betydelsefullt att dryfta och kämpa för, men s-föreningens verksamhet blir enligt styrelsen allt magrare under slutet av åttiotalet. Den är rent dålig, heter det 1987. Hoppas på uppryckning gör man 1988. Men 1989 sägs verksamheten ha mer eller mindre stannat av. Något alldeles extra måste till, skriver styrelsen och tillägger med en nästan hörbar suck: "men vad?".
I verksamhetsberättelsen för 1990 sägs att "det är för litet med medlemmar på våra möten, vilket är beklagligt, då det är nu, när det är kärvt och mycket motgångar högst upp i skiktet av vårt parti, det är då viktigt att alla ställer upp och inte bara klagar". Berättelsen slutar: "Inför höstens val måste alla ställa upp och göra sin insats om vi skall ha en chans att ro hem valsegern och förtroendet bland väljarna. Särskilt då de unga."
Valet gick emellertid åt skogen, och Torsby kommun fick borgerligt styre i tre år.
Ett särdeles bekymmer utgör den skriande bristen på ungdom bland s-föreningens medlemmar, en brist som vuxit i takt med skolväsendets utbyggnad. Någon ungdomsklubb har man inte haft på många år, och stundom uppdykande drömmar om en levande grupp av Unga Örnar tycks bara förbli drömmar. När ungdomen i dag kommer upp i femtonårsåldern är den helt inriktad mot fortsatt gymnasial utbildning - och sådan måste sökas på annan ort. Flertalet hamnar i Torsby tätort. Ungdomars förväntningar och intressen är sålunda inriktade mot annat än barndomstraktens väl och ve.
Detta har ofrånkomligen blivit en glesbygds lott. För ett halvsekel sedan var det blott några enstaka procent av en årskull i Dalby som vågade ge sig iväg till gymnasieutbildning i Karlstad. Senare skulle några fler utnyttja korrespondensskolan som startades i Ransby - med Alfred Svanhult som pådrivare, kan man tänka. I dag ger sig så gott som alla iväg efter grundskolan.
Det finns dock en märklig tendens hos ungt folk från Övre Klarälvdalen. Om ett arbete dyker upp i hembygden, står man gärna i kö för att få flytta hem igen. Det allt överskuggande problemet är dock att nya arbeten sällan dyker upp. Tvärtom försvinner åtskilliga jobb mest varje år.
I övre Klarälvdalen finns en mer än sekelgammal tradition att vänta på någon eller något utifrån som kommer med arbetstillfällen. Den värsta nöden försvann under senare delen av artonhundratalet med skogsbolagens entré i norra Värmland. Visst hände det att de lurade till sig skogen, men de gav också jobb och inkomster. Sedan växte den offentliga sektorn fram med behov av arbetskraft för vård och utbildning, omsorg och samhällsplanering. Vid seklets mitt kom så kraftverksbyggenas tid med mängder av välbetalda arbeten. Och så finalen med satsningen på turism. Men då hade rationaliseringen inom skogsbruket redan börjat härja. Bygdens folk har fram till seklets sista skede vants vid att inte själva skapa arbetstillfällen. Någon utbredd Gnosjöanda har knappast rått. Hur skall det då gå inför tjugohundratalet?
Åtskilliga är de samhällsforskare och politiker som i vår tid mödat sig om att skildra Sveriges framtid och utvecklingsmöjligheter. Tyvärr ägnar de sig helst åt spekulationer kring chanserna för våra storstäder, våra centra, och i andra hand för de regionala centra, i vårt fall Karlstad. Periferins utmarker, som en del döpt om glesbygden till, kommer i bästa fall med på sladden.(Utmarksbegreppet återfinns i Hans de Geer m fl: I framtidens kölvatten /1986/.)
Vanligen följer man den schablon som bland andra Åke E Eriksson lagt fram. (Åke E Eriksson: Kreativitet, storstadens framtid /1985/.)
Utmed ena axeln placeras det vi kan producera: kunskap, tjänster och varor. På andra axeln hittar vi storstäderna (eller de sex universitetsorterna), de regionala centra (typ Karlstad) och glesbygden (sådan som Dalby). Fördelningen anses då bli följande:
För storstäderna blir det bingo, för periferins utmarker blir det småföretag, "starta eget". En socialdemokratisk arbetsgrupp har 1994 kommit med en sjuttonsidig rapport, där denna syn återkommer. (Sverige kan - landsbygd i utveckling, stencil /1994/.)
Förgäves söker en utmarking efter nya, djärva grepp i arbetsgruppens rapport. Budskapet är redan välkänt: Gå samman i byalag och skapa gemensamt ny verksamhet! Det kan dessutom hjälpa hela landet ut ur den ekonomiska krisen. På var och varannan sida i rapporten står att "hela Sverige skall leva", stundom varierat med "kan leva" eller "skall utvecklas". Det är nästan som en besvärjelse. Upprepas den tillräckligt ofta går den nog i uppfyllelse av sig själv. Det samhällspolitiska ansvaret inskränks därmed till att undanröja hinder för byalagen.
Värdefullast i rapporten är måhända dess respekt för den enskilda människans initiativ. Politikerna skall stödja inte enbart för en bygd naturliga möjligheter utan även "onaturliga", om lokala förmågor ger förutsättningar härför. Sysslebäcksbor har väl då och då sneglat avundsjukt mot granndalen österut, där malungsbor hämtar hem hudar från Sydamerika för att sy kläder åt modehusen i Paris och London.
Men några nya vägar för glesbygden ger rapporten alltså inte. Än mindre tar den upp de svårigheter som enskilda initiativ i en bygd som Dalby ofta möter. Det är dels den närmaste omgivningens ironi, där Jantelagens "du skall inte tro att du är något" kan verka hämmande. Men det är också dess raka motsats, då omgivningen gärna härmar efter den som lyckas med ett initiativ, så att man konkurrerar ut varandra.
Satsningen på gör-det-själv och slagord som "hela Sverige skall leva" - numera gärna utvidgat till att hela Europa skall leva - genom lokala initiativ, smakar lite av politisk uppgivenhet. Den kan vara förståelig med tanke på resultaten av tidigare regional-politiska satsningar. Regionalpolitiken blev i vårt land ett välkänt begrepp under 1960-talet. Vi fick stödområden med statliga lönesubventioner och investeringsbidrag, som under sjuttiotalet kompletterades med en aktiv samhällsplanering och storkommuner med egna centra. Tätorten Torsby expanderade och uppe i Klarälvdalen växte några industrier fram: plattfabriken i Ambjörby, sågen i Ransby, plastbåtstillverkning och skyddad verkstad i Sysslebäck. Den senaste - och kanske den sista - storsatsningen som kom utifrån var den alpina turistanläggningen i Branäs.
Men så kom nittiotalets samhällsekonomiska kris, där hela landet tonade fram som ett stödområde.
Läget för Sysslebäcksbygden med sin höga arbetslöshet ter sig inför tjugohundratalet inte särdeles ljust. Den gryende turismen ser många som enda framtidshoppet, medan andra dessutom sneglar mot de möjligheter som EU:s strukturfonder kan tänkas ge. Torsby kommun ligger ju i det nya "mål 6-området". Studier inom EG/EU visar att glesbebyggda, bergiga områden med långa avstånd kommer att få det svårast i Europa. Övre Klarälvdalen uppfyller de villkoren ganska väl.
Fem inbördes samverkande K-n brukar forskare ange som nödvändiga för ett områdes positiva utveckling. Kapital är det första. Inför sekelskiftets trängda samhällsekonomi och Nordvärmlands föga attraktiva läge är tillgången till riskvilligt kapital dessvärre begränsad.
Kunskap ovanför gymnasienivån måste till största delen sökas utanför kommungränsen, även om man har förhoppningar om en informationsteknologisk satsning med folkhögskolan i Stöllet som regional central.
Goda kommunikationer är det tredje villkoret. Visserligen har kommunen fått daglig flygförbindelse med Stockholm och inlandsvägen, riksväg 45, genom sina marker, men Sysslebäcksbygdens vägar är långt ifrån perfekta och avstånden långa. Dessutom saknar trakten 1995 AXE-kabel och fler tevekanaler, om man inte satt upp en stor sopptallrik på husväggen.
En levande kultur har allt tydligare framträtt som drivkraft för människors utvecklingsvilja och kreativitet. Dessutom har kulturlivet betydelse som lockbete för nyetableringar utifrån.
Kulturen är dock ett mjukt kommunalpolitiskt intresse, lätt att utsätta för ekonomisk osthyvel. Här återstår att skapa förståelse och respekt för att lokal utveckling, förnyelse och överlevnad påverkas av en aktiv kulturverksamhet, som "stärker självkänslan och identifikationen med den egna regionen och lockar till sig yrkesgrupper som tillför kompetens av nytt slag. (Statens kulturråd 1993:4: Drivfjäder - eller fjäder i hatten?)
Det femte och sista utvecklingsvillkoret är kreativitet, där kunskap, kultur och fantasi vävs samman. En bygds kulturella överlevnad i motsats till stilla insomnande avgörs
- enligt Leif Dambro. (Leif Dambro: Infotopia /1985/)
- av bygdens förmåga att möta en ny utmaning med ett nytt svar. Han sammanfattar sin syn på kreativiteten så här: "Att tänka i nya former om gamla verksamheter, att hitta nya former för nya verksamheter, att betrakta gamla problem på ett nytt sätt." Lyckas man med detta, når man sannerligen ganska långt.
Vår skola är av tradition inte den bästa odlingsplatsen för unga människors kreativitet. En likvärdig utbildning har i långa stycken blivit en likformig utbildning - och för en del elever småningom en likgiltig utbildning. Både nya och gamla verksamheter, former och problem betraktas ofta på gammalt beprövat sätt. I en brytningstid som vår skulle man - inte minst i en glesbygd - måhända satsa mer på okonventionella lokala initiativ i skolan, där de ungas lekfulla sökande, experimenterande och skapande stimuleras.
Men skaparförmåga går förstås näppeligen att betygsätta.
Vår syn på arbete är också låst vid en tradition, där nytänkande har svårt att vinna mark. Ett "riktigt" arbete är lika med industrins reglerade lönearbetsideal. Annat arbete kallas gärna sysselsättning, göromål eller rent av hobby. Trots att en normal levnad bara innehåller omkring tio procent reglerat lönearbete, är vår livsstil fixerad vid denna del.
Här ser en del forskare en förändring vara nödvändig. Insatser utanför lönearbetet måste värderas, menar de. Lars Ingelstam delar 1980 upp arbetsmarknaden i tre sektorer: Den gula, där det privata näringslivet och den gemensamma (offentliga) sektorns konkurrensutsatta verksamhet hör hemma. Den blåa, som innehåller övrig offentlig verksamhet. Den vita, som består av tjänster man gör åt sig själv eller informellt åt andra (svartjobb). Denna informella sektor vill Ingelstam få legaliserad, och 1988 ser han 30-timmarsveckan inom gula och blåa sektorerna kombinerad med arbete inom den vita som enda lösningen i ett framtida samhälle med full sysselsättning. (Lars Ingelstam: Arbetets värde och tidens bruk /1980/. Framtidstron och den svenska modellen /1988/.)
En motsatt rörelse ger den marknadsekonomiska satsningen under 1990-talet, som tvärtom strävar efter att få in Ingelstams blåa sektor i den gula, där konkurrensen är drivmedel - medan Ingelstams vita sektor förnekas som arbete.
De som sade sig spana i framtidens kölvatten (fotnot 1) är emellertid inne på tankegångar likt Ingelstams och menar att våra vanliga AMS-åtgärder förstärker vår traditionella bindning vid reglerat lönearbete. Nya tankar om arbetets värde blir där-igenom motverkade. För utmarkernas arbetslösa ser dessa forskare bara tre alternativ:
*
1. | det i Sverige ofta utnyttjade, att flytta till jobben (om de nu finns någonstans), |
2. | att acceptera den "sociala karantän" som arbetsföra men arbetslösa glesbygdsbor hamnar i på samma sätt som växande och åldrande människor gör, |
3. | att komplettera sin eventuella utkomst med verksamhet utanför lönearbetet i form av tjänstebyte grannar emellan, naturahushållning och gråsvart tjänsteproduktion (i likhet med Ingelstams vita). |
*
I den socialdemokratiska glesbygdsrapporten (fotnot 3) talas emellertid onyanserat om "full sysselsättning" stimulerad av livaktig kulturverksamhet (tack för det), lokala utvecklingsplaner och god service. Sysslebäcksbor ser däremot med ett igenkännande leende på utmarksalternativet tre. Om de in i tjugohundratalet kan klara sin välfärd den vägen är dock ganska tveksamt.
Sysslebäck, Sverige och Europa lever förvisso i en brytningstid, där brytningen är särdeles påtaglig i en utmark. Någon klar linje för framtiden skönjer man inte. Visst har vi "gott om fantaster och profeter, men det finns ännu ingen mogen program-förklaring för vägen till ett mänskligare samhälle", skrev Georg Henrik von Wright redan 1972. (Georg Henrik von Wright: Humanismen som livshållning /1978/)., (Människan, tekniken och framtiden.), (i Datorerna och samhällsutvecklingen, /1980/.)
Men åtta år senare konstaterar han som tröst, att man inte kan "tillmäta futurologers framtidsbyggen stort värde, vare sig som förutsägelser om hur det kommer att bli eller som planer för hur vi skall handla".
För Sysslebäcks socialdemokrater är sålunda tjugohundratalet fyllt av frågetecken, som man ett efter ett måste försöka räta ut till utropstecken. Naturligtvis kommer man ofta att gå bet, men vem vet; ett eller annat utropstecken kan det bli. Om man däremot sitter passiv och resignerad, kan resultatet lätt förutses utan forskares eller filosofers hjälp att tolka framtiden.
*
Sysslebäck i februari 1995
Lars Elam
Andersson, Wiktor
Antée, Ante
Bengtsson, Olle
Bengtsson, Olov
Branting, Hjalmar
Chiang Kai-shek
Dahlberg, Oskar
Dambro, Leif
Eriksson, Åke
Eskilsson, Gunnar
Gandhi, Mahatma
de Geer, Hans
Hansson, Per Albin
Hitler, Adolf
Ingelstam, Lars
Lenin
Mao Tse-tung
Mogren, Arvid
Mussolini, Benito
Palme, Olof
Persson, Elin
Pihlström, Sigvard
Pilsudski
Stalin
Stiernlööw, Johan
Stiernlööw, Signe
Svanhult, Alfred
Trotskij
Westergren, Bernhard
von Wright, Georg Henrik
Utskrift och layout: Montana förlag.
Tryckeri: City Tryck i Karlstad AB.
Tryckår: 1995.
Källa: Sjuttiofem (S)-år i Sysslebäck, Sysslebäcks socialdemokratiska förening, 1995