Ragnar Nilsson och folkminnesinsamlingen
Ragnar Nilsson föddes den 5 februari 1893 i Bro socken. Han gick på Säffle samrealskola, där han bland annat läste grekiska och latin. Som lovande student fortsatte han att läsa på ett gymnasium i Eslöv. Men ekonomiska problem gjorde att han vid tiden kring första världskriget fick avbryta sina studier. Istället kom han under en period att arbeta som folkskollärare i Eskilsäter. Han hade även venia och tjänstgjorde som vicepastor och predikobiträde, främst i Millesviks pastorat men även på olika platser i Linköping, Visby, Lund och i Strängnäs stift. Under några år på 1920-talet var han gift med en småskollärarinna på Värmlandsnäs och fick under äktenskapet två barn. Han var under decenniet även en flitig tidningsskribent, bland annat i Seffle-Tidningen, Nya Wermlands-Tidningen, Västgöta-Dals Tidning, Gotlands Allehanda, Provinstidningen Dalsland och Nerikes Allehanda. Artiklarna han skrev utgjordes ibland av religiösa betraktelser men oftast var de av kulturhistorisk karaktär. Bland annat skrev han en längre serie artiklar om Herresäten på Värmlandsnäs i Värmlands Läns Tidning år 1925. Ragnar Nilssons karriär som upptecknare började 1926 då han av Hilding Celander vid Västsvenska Folkminnesarkivet (VFA) i Göteborg övertalades att börja uppteckna folkminnen på Värmlandsnäs. Av arkivet definierades folkminnen då som "allmogens genom muntlig tradition bevarade kultur i form av tro, sed och diktning". Som upptecknare blev därför Ragnars uppgift till en början att intervjua äldre människor på landsbygden om till exempel tron på övernaturliga väsen, folklig läkekonst, visor, ramsor, firandet av livets och årets högtider eller sagor. Men i takt med att arkivets verksamhet ändrades kom även Ragnar delvis att fokusera nya ämnen. Så började han på det tidiga 1940-talet göra uppteckningar i olika västsvenska städer och senare behandlade han ämnen som emigration, samhällsförändringar och industrialism. Men oavsett tidsperiod kom merparten av de uppteckningar Ragnar Nilsson gjorde för Göteborgsarkivets räkning att behandla landsbygdens muntliga kulturhistoria. Även om han periodvis var telegrafföreståndare och även arbetade med sin släkts jordbruk kom Ragnar Nilsson i nära tre decennier huvudsakligen att livnära sig som kringresande upptecknare. Vart än arkivet ville skicka honom reste han. Han besökte så gott som alla socknar i Dalsland och Värmland och vid flera tillfällen gjorde han även uppteckningsresor till olika delar av Bohuslän och Västergötland. Sammanlagt intervjuade Ragnar Nilsson tusentals personer men han besökte betydligt fler. Att inte alla som besöktes kunde eller var villiga att berätta något om det som efterfrågades framgår av ett brev som Ragnar skrev 1927 om sitt arbete på Värmlandsnäs:
Mången gång mötes man av kyla och får gå med oförrättat ärende. Någon undrar, vad man skall med det här skrocket att göra, en annan kanske inte vågar yppa något av religiösa skäl, en tredje "anar ugglor i mossen" och skulle inte förmås berätta för allt guld i världen, en fjärde undrar om det kan vara lönande att fara omkring så där o.s.v. Men så slutligen råkar man en gammal orädd odalman el. kvinna, och då har man nått sitt mål. Nu tar det ju kanske någon timma, innan han hinner berätta om sitt slip och släp i ungdomsdagar. Detta måste man höra med tålamod, och samma "visa" gå igen hos alla gamla. Men med en smula tålamod föres meddelaren över till andra områden, och då kan tålamodet ge valuta. Vissa ämnen var svårare än andra att ta upp under intervjuerna. Även om det på 1920-talet inte var särskilt vanligt med människor som faktiskt trodde på övernaturliga väsen var folktron ett känsligt ämne för många äldre på landsbygden. Om inte annat var många gamla rädda för att någon skulle få för sig att de faktiskt trodde att tomten eller något annat väsen existerade. Till en journalist berättade Ragnar Nilsson att det därför ibland kunde "dröja långt in på kvällstimmarna, när de första suparna hunnit att lätta på talträngan, innan de började berätta". Under själva intervjuerna använde Ragnar ibland särskilda listor eller böcker med tematiskt sorterade frågor. Bland annat nyttjade han Frågebok för folkminnesinsamling som 1934 författades av arkivföreståndaren Carl-Martin Bergstrand. Boken innehöll 500 frågor som skulle ställas till var och en av de intervjuade. Exempel på frågor är: "Berättas det om någon, som skrivit kontrakt med djävulen?", "Vad trodde man om frimurarna"? "När ansågs harvningen böra begynnas?", "Hur betedde man sig för att få fiskelycka"? Och "Beskriv majstången sådan Ni minns den från Er ungdom". Samtidigt som Ragnar till exempel fick höra på berättelser om äldre tiders julfirande gjorde han anteckningar som sedan renskrevs på särskilda blanketter och skickades in till arkivet. Som tidigare nämnts blev resultatet av arbetet åt Göteborgsarkivet över 50 000 sidor uppteckningar, varav drygt 6 500 är resultatet av hans arbete i Näs härad. Periodvis arbetade Ragnar Nilsson även åt andra arkiv. Han fokuserade då delvis andra ämnesområden. Lite förenklat kan man säga att han för Göteborgsarkivets räkning dokumenterade immateriell kultur medan intervjuerna för Uppsala och Stockholmsarkiven främst rörde materiell eller social kultur. För Uppsala landsmålsarkivs (ULMA) räkning besvarade han till exempel frågelistor om lövtäkt, statare, eldgörning, skörd, belysning, garvning, byorganisation och fattigvård. Bland de omkring 6 000 sidor han levererade till ULMA återfinns även resultatet av några norrländska stadsundersökningar. Även åt Nordiska museet besvarade han frågelistor, till exempel om kyrkbåtar, friargåvor, knuttimring, husgrunder, spånaskar och torkhus. Förutom fotografier och några föremål från Näs härad finns drygt 5 000 sidor frågelistsvar gjorda av Ragnar Nilsson i Nordiska museets samlingar. Därutöver arbetade han kortare perioder åt Skidmuseet och Värmlands Museum. I början av 1950-talet kunde Ragnar Nilsson inte längre fortsätta med uppteckningsarbetet på grund av sjukdom. Han avled efter en längre tids sjukdom den 10 september 1974. MOTIV I TIDEN Förledet "folk" i orden folkminnen, folktro och folksed avsåg åtminstone fram till tiden efter andra världskriget detsamma som den svenska allmogen. Allmogekulturen betraktades som oförstörd, genuin och nationell. Man menade alltså att det fanns en specifik svensk kultur som till exempel skilde sig från den norska eller tyska. Samtidigt betraktades denna allmogekultur som något utdöende. En sämre och internationell kultur troddes snabbt vara på väg att ta över. Dessa tankar delades av merparten av Sveriges befolkning oavsett politisk tillhörighet. Av brev till arkivet framgår att även Ragnar menade att möjligheten att dokumentera allmogens nationella kultur snart skulle vara förbi:
Industrialismen och föraktet för allt gammalt och fäderneärvt höll på att alldeles avskära bandet mellan det som var och det som arbetat sig fram till att intaga högsätet i en ny tid. Man var nära att glömma folk och tider som gått, för allt nytt, modernt och febrilt.
På det personliga planet hade Ragnar enligt honom själv blivit inspirerad av sin egen mormor Eva Johanssons (född i Bro socken år 1845) berättelser. I sin barndom hade han trott på dem men senare kom de istället att inspirera honom till att börja fråga andra om äldre traditioner och nedteckna deras historier. Några av Ragnars riktigt tidiga uppteckningar om troll, tomtar, spöken och skogsrån är också gjorda efter hans mormors berättelser. Hennes nedanstående berättelse om Ragnar Nilssons mormors morfars möte med tomten är också ett utmärkt exempel på hans tidiga uppteckningar:
FOLKTRO OCH FOLKSED PÅ VÄRMLANDSNÄS
Fredrik Skott, Göteborg, är född i Säffle. Han är kulturhistoriker och anställd vid Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Göteborg. Hans doktorsavhandling rörande Västsvenska Folkminnesarkivet skall läggas fram vid Historiska institutionen vid Göteborgs universitet.
|